Akoestische panelen leverancier WoodUpp scoort 93% op klanttevredenheid dankzij bezorgingen via Brenger

Bij het horen van WoodUpp of van akoestische wandpanelen gaat (nog) niet bij iedereen een belletje rinkelen. Maar bij het zien van deze duurzame en geluidsweerkaatsende wanddecoratie wel. Als een enorme trend in het interieurlandschap, is WoodUpp 2 jaar geleden overgewaaid uit Denemarken. Wij spraken Jesper Elenbaas (WoodUpp Directeur Nederland) over de groei van het bedrijf en waarom Brenger de perfecte verzendpartner is gebleken.

Een akoestische oplossing volgens de laatste trend
WoodUpp is van oorsprong een Deens bedrijf. “Omdat de akoestische wandpanelen als warme broodjes over de toonbank gingen in het thuisland, besloten ze zo’n 3 jaar geleden ook de rest van, Europa te voorzien van moderne wanddecoratie.” Inmiddels levert WoodUpp in bijna heel Europa maar ook in Canada en Verenigde Staten. De geluidsisolerende houten wandpanelen volgen bovendien de laatste interieurtrends: ze zijn van hout, zijn duurzaam en passen in een moderne inrichting.

Voornamelijk bij nieuwbouwwoningen merk je weerkaatsing van geluid. Jesper: “Bij onze klanten zien we vaak de laatste trends in huis: een visgraat vloer en stalen deuren. Omdat je dan veel harde materialen in huis hebt, zorgt dat voor een beweging van geluid dat niet ophoudt. Onze panelen nemen dat op.”


Groeipijn in het bezorgproces
In de e-commerce markt wil je als retailer niet onderdoen aan de verwachtingen van de consument. Snel kunnen bezorgen is hierbij essentieel. Jesper: “Ons product is niet zomaar iets wat je even bestelt. Mensen denken er goed over na, omdat de panelen moeten passen bij de inrichting. Maar zodra er op de aankoopknop is gedrukt, verwacht de consument het materiaal wel snel in huis”.

In het begin werkte WoodUpp Nederland met een eigen bus, waarmee ze zich vooral op één regio binnen Nederland per dag richtten. Maar toen de vraag toenam en er naar nieuwe gebieden moest worden uitgebreid waaronder België, werd het uitdagender om alle orders binnen de standaard levertijd van 10 tot 12 werkdagen te bezorgen.

“Er ontstond een probleem, we kregen 175% meer orders binnen dan dat we daadwerkelijk konden leveren op één dag.” Dit was het moment om de bezorgingen uit te besteden aan de partij met een landelijke dekking.


Het gemak van Brenger
Als beginnend bedrijf deed WoodUpp alles rondom het transport handmatig: van de bezorgplanning van binnenkomende orders, tot het invoeren van alle afleveradressen in Google Maps en het e-mailen naar klanten over eventuele vertragingen onderweg.

Tijdrovend en beperkend voor de groei van het bedrijf, zo legt Jesper uit: “Ik wilde een pilot starten met Brenger omdat we tegen veel transportuitdagingen aan liepen.” WoodUpp was op zoek naar een verzendpartner die zowel lange afstand transporten als snelle leveringen aankon. Maar ook in staat was de grote, lange pakketten van 2,5 meter te vervoeren zonder uitzonderlijke toeslagen te rekenen.

Eveneens de communicatie naar de klant stond bovenaan de wensenlijst van Jesper om te kunnen uitbesteden. “Je geeft je producten over, dus je moet er van op aan kunnen dat je partner ze netjes en met zorg leveren. Daar hoort bij dat de klant goed op de hoogte is van de logistieke journey.”

Het persoonlijke contact met de eindklant staat hoog in het vaandel bij WoodUpp. “Niet alleen met de bezorging, ook bij het begeleiden via instructievideo’s of facetime bij het monteren van de panelen aan de wand is heldere communicatie belangrijk. Zo helpen wij de klant zo goed mogelijk op weg, van de aankoop en de bezorging tot de panelen ook echt hangen.”

Automatische én persoonlijke communicatie
“Het was direct fijn om met Brenger aan de slag te gaan, met name omdat het een makkelijk en overzichtelijk platform is”, aldus Jesper. Zakelijke klanten van Brenger, zoals WoodUpp, kunnen in het dashboard de klant-, product- en logistieke gegevens invullen. Hierna wordt de klant automatisch via de mail op de hoogte gehouden over de status van het transport: er wordt een gepersonaliseerde e-mail verstuurd wanneer het paneel wordt bezorgd en welke Brenger-koerier er komt.

Bovendien kan de klant via de track & trace-pagina de koerier live volgen en als gewenst direct contact opnemen met de koerier over de levering. Ook op de dag van de bezorging hoeft WoodUpp niet meer handmatig de klant op de hoogte te houden over de bezorgtijd doordat dit door de koerier via de Brenger koeriers-app en de klantenservice van Brenger pro-actief wordt opgelost. Als een koerier bijvoorbeeld vertraging heeft, kan deze het met één druk op de knop in de Brenger-app doorgeven en krijgt de klant gelijk automatisch een sms.


Zelf bezorgdatum aanpassen bezorgt hoge klanttevredenheid

Met de speciale Klant Kiest-service hebben de klanten van WoodUpp daarnaast ook zelf de mogelijkheid om de bezorgdatum te wijzigen. Dit zorgt ervoor dat de klanttevredenheid hoog is met betrekking tot WoodUpp en Brenger. “De communicatie met de klant is heel goed.

Nadat wij het ingeboekt hebben, heeft de klant nog een paar dagen om de bezorgdatum eventueel aan te passen naar hun eigen wens. Dat is een groot voordeel. Bovendien zijn de koeriers altijd zeer behulpzaam met het naar binnen tillen van het product. Daar krijgen we goede reviews over.”

Vanwege het succes van WoodUpp en de almaar toenemende orders, werken Brenger en WoodUpp nu samen aan de integratie van WooCommerce. Dat is een digitale plug-in die de consument geautomatiseerd een aantal bezorgopties voorlegt na aanschaf van het product. Jesper: “Die integratie kan het boekingsproces aanzienlijk versnellen, gezien we dan met maar één muisklik een transport in kunnen boeken.”

Duurzame samenwerking: van product tot bezorging
Bij WoodUpp worden de panelen duurzaam geproduceerd. Het hout is afkomstig uit duurzame bosbouw in Europa. Het vilt is gemaakt van gerecyclede plastic flessen uit de oceaan. Jesper: “We zijn heel erg bezig met duurzaamheid. Al onze producten zijn afkomstig uit Europa waardoor het niet ver hoeft te reizen.” Brenger sluit naadloos aan op die duurzamere ambitie. Transporten worden enkel gekoppeld aan koeriers die toch al deze route zouden rijden, waarmee inmiddels ruim 2.500 ton CO2-uitstoot werd bespaard.

Jesper ziet niet alleen op het gebied van duurzaamheid de gelijkenissen tussen ‘zijn’ WoodUpp en partner Brenger. “We zijn beiden een jong, dynamisch bedrijf en allebei gedreven om te groeien. De uitbreiding naar meerdere landen hebben we ook met elkaar gemeen. Dat werkt goed samen. Bovendien weten we elkaar snel genoeg te vinden om over deze onderwerpen te sparren.”

Brenger Business

Zoek jij ook een flexibele partner die goede service biedt en die ook nog eens duurzaam, snel én voordelig is? Met Brenger regel je binnen enkele minuten het transport van grote spullen. Dankzij ons netwerk van meer dan 500 uitstekend presterende koeriers op de weg, garanderen wij kwalitatieve bezorging van jouw producten, is er altijd voldoende capaciteit en bespaar je een hoop CO2-uitstoot.

Kan Brenger ook wat voor jouw onderneming betekenen? Vraag nu een offerte aan.