Stiptheidsratio

Als aanvulling op het prestatieprogramma werken we bij Brenger ook met een stiptheidsratio. Wij willen klanten namelijk een hoge kwaliteit service en daarmee zekerheid bieden dat zij hun bestelling ook daadwerkelijk kunnen verwachten in het tijdvak en op de afgesproken locatie die ze van jou hebben ontvangen.

Wat zijn de voordelen?

We weten uit jou ervaring dat plannen en het uitvoeren van transporten veel tijd en energie kost. Hieronder lees je de voordelen van het werken met locatie delen bij gebruik van de Brenger app.

  1. Het delen van je ETA’s op het moment van ophalen/afleveren kan je tijd besparen. Je kunt bijvoorbeeld minder telefoontjes en berichten van klanten verwachten, waardoor je tijd over houdt.
  2. Daarnaast nemen we je met deze betrouwbare data in bescherming, tegen onterechte claims van (zakelijke) klanten. Bijvoorbeeld wanneer zij aangeven dat je er niet bent geweest, kunnen wij terug zien in de data dat je er wel was.
  3. Op korte termijn bouw je dus zelf aan een mooi stiptheidsratio, omdat de ophaling/aflevering aan je locatie is gekoppeld.

Wat is de stiptheidsratio?

De stiptheidsratio ratio vertegenwoordigt het percentage van de stops waarvan jij het ophalen en afleveren bevestigt in het door jou voorgestelde tijdvak.

Let er dus ook op dat je dat je dit meteen doet zodra je aankomt op de ophaal/afleverlocatie. Jouw tijdvak en locatie tellen namelijk mee in je level. Bevestig dus daarom altijd direct je stop in de app, zo krijg jij een hoger stiptsheidsratio, krijgen zakelijke klanten een correct beeld van of je de afspraak naleeft en krijgen wij een correct overzicht over de status van je order.

Belangrijker is wanneer je je stops niet afmeldt, je ook later dan twee werkdagen betaald krijgt.

Waarom is er een stiptheidsratio?

  1. Vanuit jullie horen we vaak dat een opdracht langer duurt dan wij inschatten. Om dit te verbeteren hebben we data nodig hoe lang je over een stop doet. Deze data gebruiken we om de samenstelling van de beloning te verbeteren. Dus bijvoorbeeld de tijd die je nodig hebt bij het in- en uitladen maar ook de tijd die je nodig hebt om van A naar B te komen. Wanneer dit niet klopt, kan je je feedback bij de bevestiging met ons delen.

  2. De meest gehoorde klacht van zakelijke klanten is dat koeriers buiten het tijdvak komen. Hiervoor hebben we een manier om te kunnen valideren waar een koerier is op het moment dat de stop wordt bevestigd. Doen we dit niet, stoppen zakelijke klanten met het gebruik van Brenger en kunnen we deze opdrachten niet meer aan jou aanbieden.

    We kijken hierbij naar:

    1. Of je de stop bevestigt binnen het afgesproken tijdvak.
    2. Of je de stop bevestigt op de afgesproken locatie.

    Wanneer je ze niet correct bevestigt, zal je stiptheidsratio zakken wat uiteindelijk betekent dat je geen zakelijke opdrachten meer kan zien en kan uitvoeren.

    Zie je iets wat niet klopt? Zoals een verkeerd ingevoerd adres door de klant, bel ons dat even. Dan zorgen we dat dit geen invloed heeft op je ratio.

Hoe kan ik een goed stiptheidsratio halen?

Ten eerste is het belangrijk dat je je tijdvakken goed plant. Je hebt tot 20:00 de avond voor het transport om je tijdvakken nog aan te passen. Check goed per transport wat de exacte tijdvakken zijn. Daarnaast raden we je aan de laatste versie van de app te gebruiken, en je stops af te melden op het moment dat je ze gedaan hebt. Vraag klanten ook om een recensie achter te laten als ze tevreden zijn, want een goede review heft een bevestigde stop buiten het tijdvak op.

Ten tweede verwachten onze zakelijke klanten dat jullie locatievoorzieningen ‘‘bij gebruik van de app’’ aanzetten. Anders is er een risico dat je een niveau daalt waardoor je geen zakelijke opdrachten meer kan zien en uitvoeren Als je dit al aan hebt staan, top!

Bij het bevestigen van een stop kan je nog steeds zoals gewoonlijk via de app de locatie naar de klant sturen of bellen. Dit houdt het nog een stukje persoonlijker.

Hoe doe je dat? Als je in de instellingen van je telefoon naar locatie zoekt dan kun je het instellen.

IOS Instellingen > Brenger voor koeriers > location > bij gebruik van de app

Android Instellingen > apps > Brenger voor koeriers > machtigingen > locatie > toestaan bij gebruik van app

Wat gebeurt er als ik niet op tijd kom?

Het ratio wordt berekend over de laatste 100 transporten. Dit betekent dat als je één keer te laat komt je een ratio van 99% hebt. Je kunt aan de kleur van het aflevertijdstip zien of jouw stop binnen (groen) of buiten (rood) het door jou voorgestelde tijdvak is bevestigd.

Voor ons hoogste level diamond betekent dit dat minimaal 65% van de uitgevoerde transporten binnen tijdvak en op de afgesproken locatie moeten zijn opgehaald en/of afgeleverd. Hierdoor houden we een beetje marge over (35%), omdat er uiteraard tijdens het transport veel onvoorziene dingen kunnen gebeuren. Een hoger stiptheidsratio halen moet dus zeker lukken!

Welke ratio heb ik nodig voor welk level?

  • Diamant = 65% en hoger
  • Goud = tussen 50-65%
  • Zilver = tussen de 0-50%

Wat betekenen de kleurtjes van het aflevertijdstip?

  • Groen = binnen het afgesproken tijdvak
  • Blauw = buiten het afgesproken tijdvak, maar vergeven
  • Rood = buiten het afgesproken tijdvak

Heb je een andere vraag?

We staan altijd klaar om je vragen te beantwoorden. Stuur ons een bericht via de chat, e-mail of bel ons op 085 888 1934.